T2_PERANAN DAN TUJUAN PENTAKSIRAN DALAM PENDIDIKAN.pptx
MUHAMADIZHARBINSALIM
0 views
28 slides
Oct 06, 2025
Slide 1 of 28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
About This Presentation
PENTAKSIRAN
Size: 1.14 MB
Language: none
Added: Oct 06, 2025
Slides: 28 pages
Slide Content
EDUP3063 (PERTAKSIRAN DALAM PENDIDIKAN PSIMPPSV JUIN 2021 STANLEY ANAK ABANG 013-8282867 [email protected]
Aspek Pentaksiran untuk pembelajaran Pentaksiran tentang pembelajaran Pentaksiran sebagai pembelajaran Tujuan Menggalakkan peningkatan dalam pencapaian untuk membantu murid menepati standard, menyokong perkembangan murid secara berterusan, dan penambahbaikan. Mendokumentasikan pencapaian murid serta penguasaan standard, mengukur kedudukan pencapaian pada sesuatu etika untuk tujuan pelaporan. Meningkatkan rasa tanggungjawab murid atas pembelajaran sendiri, menggalakkan penilaian kendiri untuk perkembangan diri murid.
Aspek Pentaksiran untuk pembelajaran Pentaksiran tentang pembelajaran Pentaksiran sebagai pembelajaran Masa/ tempoh pelaksanaan Semasa pembelajaran Selepas pembelajaran Secara berterusan dalam pembelajaran Kegunaan Memberikan maklum balas kepada murid untuk menambahbaik pembelajaran, membantu guru menganalisis kelemahan dan keperluan murid, membantu ibu bapa atau penjaga memantau kemajuan pembelajaran anak serta memberikan sokongan atau bimbingan kepada murid. Memberikan pensijilan kepada murid mengenai pencapaian, menyaring murid berdasarkan keputusan pencapaian, penempatan, kenaikan, dan graduasi. Memberikan maklum balas terhadap kemajuan berdasarkan penilaian kendiri, penilaian rakan sebaya, menambahbaik pembelajaran secara kendiri dan menggariskan perkembangan diri dalam pembelajaran.
Aspek Pentaksiran untuk pembelajaran Pentaksiran tentang pembelajaran Pentaksiran sebagai pembelajaran Peranan guru Mentranformasi standard ke dalam sasaran bilik darjah yang ingin dicapai, memberitahu murid tentang sasaran pencapaian, membina alat pentaksiran, modifikasi pengajaran berdasarkan keputusan, memberikan maklum balas kepada murid dan melibatkan murid dalam pentaksiran. Mentadbir ujian dengan baik untuk memastikan kejituan dan kebolehbandingan dalam keputusan, menggunakan keputusan untuk membantu murid menepati standard, menginterpretasi keputusan untuk ibu bapa tau penjaga, menggubal alat pentaksiran untuk penggreddan dalam kad pelaporan. Menetakan sasaran pencapaian bersama-sama murid, menggalakkan murid bertanggungjawab terhadap pembelajaran sendiri, menyediakan cara untuk menggunakan maklum balas formal atau tidak formal serta penilaian kendiri untuk memahami langkah pembelajaran selanjutnya dan membantu murid menyoal tentang pembelajaran sendiri.
Aspek Pentaksiran untuk pembelajaran Pentaksiran tentang pembelajaran Pentaksiran sebagai pembelajaran Peranan murid Sentiasa mengikuti kemajuan sendiri, menyumbang kepada pencapaian matlamat, mengambil tindakan terhadap keputusan pentaksiran supaya dapat menambahbaik prestasi. Belajar untuk memenuhi standard dan mengambil ujian yang ditadbir dan berusaha untuk mendapat skor tertinggi bagi mengelakkan kegagalan. Memantau kemajuan diri supaya mencapai sasaran, membuat penilaian kendiri untuk menambahbaik prestasi. Contoh instrumen pentaksiran Pelbagai alat pengukuran sama ada tradisional atau autentik, rubrik permarkahan, maklum balas kualitatif kepada murid. Ujian pencapaian, peperiksaan akhir, ujian sumatif, dan ujian penempatan. Penilaian kendiri, dan penilaian rakan sebaya.